“Een kruising van een leasefiets (zoals Swapfiets) en een deelfiets (zoals OV-fiets). Een fiets die snel van baasje wisselt voor een vast bedrag per maand”. Stage project Rick Aartman, Haagse Hogeschool.

Staat niet lang stil op het station

Wisselfietsen zijn deelfietsen die maar kort stilstaan bij stations. De bedoeling is dat er mensen zijn die de Wisselfiets gebruiken van huis naar het station als eerste schakel voor een reis naar hun werk of opleiding. En dat er een andere groep mensen is die juist uit de trein stapt en de Wisselfiets voor het laatste stukje van de reis gebuikt. Op die manier staat de wisselfiets ’s nachts nabij de woning van de eerste groep en overdag bij de bestemming van de tweede groep (werk of opleiding). Grote voordeel: De wisselfiets staat nauwelijks stil op het station.

Voorbeeld

Sanne woont in Leiden en werkt in Den Haag. Ze fietst ’s ochtends om 8 uur op een Wisselfiets van huis naar Leiden CS en springt daar in de trein naar Den Haag.

Een kwartiertje later stapt Lars uit op Leiden CS. Lars woont in Den Haag en werkt op het bio sciencepark in Leiden. Hij pakt de Wisselfiets voor de laatste 2 km naar zijn werk.

Na hun werkdag gaat het net omgekeerd. Lars fiets van zijn werk naar Leiden CS en pakt daar  rond 17:30 de trein naar huis. Iets later komt Sanne weer aan op Leiden CS en fietst op de Wisselfiets naar huis. De wisselfiets staat in de ochtend en in de avond maar een kwartiertje stil op Leiden CS.

Onbeperkt fietsen voor een vast maandbedrag (€10- €20)

Frequent gebruik van een deelfiets zoals een OV-fiets kan al snel in de papieren lopen (OV-fiets = € 4,65 per keer). Daarom gebruiken forenzen en studenten niet vaak een OV-fiets maar zetten een ’tweede fietsje’ of Swapfiets in de stalling van bij het station waar ze uitstappen (uitzondering is als de baas betaalt). In de plaats waar je woont is de betalingsbereidheid nog lager. De concurrent is immers iemands eigen fiets thuis. De oplossing is een maandabonnement waar mee je overal (ook in je woonplaats) een wisselfiets mag pakken. De prijs zou op het niveau van een Swapfiets kunnen liggen (€10 – €20 per maand). Als je mensen uitsluitend in hun woonplaats de Wisselfiets wilt laten gebruiken (omdat ze daarmee het stallingsprobleem oplossen) moet het wellicht gratis voor hen zijn of kan een extra incentive nodig zijn hen over te halen.

.

Voordelen voor reiziger

Voor een vast bedrag per maand overal een wisselfiets.

Nadat je de fiets ingeleverd hebt op een hub (station) mag je waar dan ook in Nederland weer een wisselfiets pakken. Vergelijkbaar met een abonnement op Swapfiets, maar hierbij wissel je echt van fiets.

Voor een vast bedrag per maand overal een wisselfiets.

Nadat je de fiets ingeleverd hebt op een hub (station) mag je waar dan ook in Nederland weer een wisselfiets pakken. Vergelijkbaar met een abonnement op Swapfiets, maar hierbij wissel je echt van fiets.

De fiets wordt door het deelfietsenbedrijf goed onderhouden en nadat je de fiets weer op een hub gestald heb, hoe jij je geen zorgen meer te maken over diefstal.



Heel handig om na je treinreis het laatste stukje naar je opleiding of werk te fietsen.

Geen noodzaak om je eigen (dure) fiets op het station te stallen als je met de trein gaat.

Geen noodzaak om je eigen (dure) fiets op het station te stallen als je met de trein gaat.

Een test in Leiden met Donkey Republic

Een deelfiets die gratis is of voor een vast bedrag per maand beschikbaar is, komt in de buurt …

Efficiënts ruimte gebruik /

Omdat ruimte bij stations schaars en duur is, moeten fietsen zo kort mogelijk stilstaan tussen 2 ritten.

Verantwoording en links

De term Wisselfiets is vaker gebruikt, maar tot op heden niet doorgebroken. Rick en zijn begeleider Ronald Haverman zijn van mening dat de Wisselfiets een nieuwe kans verdient omdat de ruimte rondom station steeds schaarser wordt en Wisselfiets een bijdrage kan leveren aan de oplossing. Hieronder nemen we verwijzingen op naar Literatuur en proeven met Wisselfiets.

Deze website maakt gebruik van cookies

Lees meer