Onderdeel van de snelstudie ‘OV verbreden naar publiek vervoer


Een deelfiets is een huurfiets die je even gebruikt door hem te pakken met een app of OV-chipkaart. De deelfiets (of scooter) wordt gebruikt voor de last mile óf voor de hele reis.

Last mile
Deelfietsen zijn ideaal voor het laatste stuk van je reis: 1 tot 3 km (of 4 à 7 kilometer voor een elektrische deelfiets). De OV-fiets is de bekendste deelfiets en te vinden op de meeste stations en enkele andere OV-knooppunten. In Zuid-Holland verschijnt ook de Donkey Republic deelfiets op steeds meer plekken, gestimuleerd door de provincie en Qbuzz.

In Nederland wordt heel veel gefietst, maar eigenlijk vooral rond je huis. Logisch daar heeft men een fiets. Zo gaat circa 40% van de mensen met de fiets van huis naar het station (KIM,2023). Voor slechts 1 á 2 procent van de uitstappers staat een deelfiets klaar op station of uitstaphalte. Dit laat de potentie van de deelfiets voor het natransport goed zien. Daarom wil de provincie Zuid-Holland er voor zorgen dat veel meer mensen een deelfiets kunnen pakken voor het laatste stukje van hun reis.

In het landelijk gebied heeft de deelfiets zich nog niet succesvol bewezen. Vaak wordt het argument aangehaald dat de afstanden te groot zijn. Als voorbeeld is voor de bushaltes langs de buslijn tussen Zuidplein en Ouddorp op Goeree-Overflakkee uitgezocht waar je zou kunnen komen met de (deel)fiets. Hiervoor is een maximale fietsafstand van 3 kilometer aangehouden. Er is te zien dat de (deel)fiets voor veel bestemmingen nog als vervoersoptie voor de last mile zou kunnen functioneren.

Twee grootste deelfiets-systemen in Zuid-Holland

Deelfiets op heel veel stations te verkrijgen met je OV chipkaart

Deelfiets voor de hele reis
Je kunt ook een deelfiets of deelscooter voor de héle reis gebruiken. In steden als Rotterdam en Den Haag zien we dat de deelfiets én de deelscooter heel populair zijn onder (vooral) jonge mensen. Kanttekening: scooters zijn relatief vaak betrokken bij ongevallen. 

Deelfietsen, deelscooters en deelauto’s zijn tot nu toe commerciële producten van marktpartijen. Het neerzetten van deelvervoermiddelen in landelijk(er) gebied is voor hen vaak niet rendabel, omdat het gebruik daar lager ligt dan in de stad. Als een overheid deelvervoer wil als aanvulling op het OV, dan kan zij een contract sluiten met een of meer aanbieders en/of subsidie verlenen Dat kost de provincie en gemeenten uiteraard wel tijd en geld. (De provincie Zuid-Holland heeft een subsidie regeling voor deelmobiliteit).

Voor- en nadelen OV-fiets
+ landelijke formule 
+ snel en gemakkelijk te huur 
+ tarief te vergelijken met twee busritten 
– te duur bij frequent gebruik (niet interessant voor forenzen en studenten) 
– hij moet weer terug naar het uitgiftepunt 
– voor te weinig reizigers beschikbaar; regelmatig op bij drukte of mooi weer 
– niet te huur in landelijk gebied, zoals Hoeksche Waard of Goeree-Overflakkee.

Voor- en nadelen Donkey deelfietsen
+ voordelig abonnement (8 euro/mnd) 
+ flexibel inleveren op veel hubs
– Nog niet op veel stations beschikbaar

Wat kunnen we doen?

  • Zorgen voor deelfietsen als de OV-fiets (of e-bikes bij grotere afstanden tot bestemmingen) op drukkere HOV-haltes, hubs/knooppunten (zoals busstation Heinenoord, Oude-Tonge, Stellendam) en op fietsafstand van bedrijventerreinen. 
  • Zorgen dat deelfietsen makkelijk en voordelig zijn te gebruiken (ook bij regelmatig gebruik) 
  • Zorgen dat deelfietsen flexibel zijn te gebruiken (op meer locaties zijn achter te laten). 
  • Zorgen dat er altijd vervoer is voor je terugreis. 
  • Zorgen dat deelfietsen geen overlast of verrommeling veroorzaken (deelfietsparkeerbeleid). 

Verder lezen...
Kansen voor deelfiets en deelscooter in Zuid-Holland
Natuurlijk!Deelmobiliteit – Vijfjarig programma rond deelmobiliteit van start

Deze website maakt gebruik van cookies

Lees meer